Pages

Wednesday, July 17, 2013

Jelatah - Salad orang Melayu

Salad melayu yang paling mudah disediakan. Mak saya selalu buat masa saya kecik-kecik dulu.

Bahan-bahan:
Nanas, timun, sengkuang (saya tak letak kali ni sebab takde), bawang besar, garam, gula.

Cara-cara:
  1. Nanas, sengkuang, timun dihiris nipis.
  2. Bawang besar dipotong bulat dan cili dibuang biji dan dipotong nipis.
  3. Gaulkan semua bahan tadi dan diperaskan dengan garam dan gula.
  4. Gaul sebati dan sedia untuk dihidang.

Sebenarnya banyak lagi cara nak buat salad nanas + timun ni yang mak saya ajar. Ada yang digaul bersama sambal kacang, ada yang guna sos cili tapi saya suka digaul dengan garam dan gula jer. Sebab senang dan sedap. Baru 4 hari berpuasa, En Somi dah suruh saya buat 2 kali untuknya...



No comments:

Post a Comment