Pages

Sunday, June 16, 2013

Ikan Siakap Kukus - Cara saya (guna periuk panggang ajaib)

Saya suka masak ikut apa yang ada di fridge atau di dapur. Saya olah menjadi sesuatu masakan yang saya rasa sedap di tekak saya.

Resepi Ikan Siakap Kukus Cara Saya - Guna periuk panggang ajaib

Bahan-bahan:
  1. ikan siakap
  2. halia
  3. bawang besar, bawang putih
  4. garm, gula kiub ikan bilis
  5. daun bawang
  6. daun kesom
  7. tomato
  8. asam jawa
  9. serai
Cara-cara:
  1. Ikan siakap dilumurkan garam dan asam jawa. Kemuadian letak dalam kertas timah.
  2.  Ketuk serai, hiris halia, bawang besar dan putih, campak atas ikan tadi.
  3. Selitkan daun kesom dalam perut ikan.
  4. Hiris tomato, daun bawang dan taburkan atas ikan.
  5. Taburkan garam dan kiub ikan bilis.
  6. Tuangkan sedikit air supaya ikan dapat dikukus di dalam kertas timah tadi. 
  7. Bungkus dan lipat kertas timah supaya wap atau air kukusan tidak keluar.
  8. Panaskan periuk panggang ajaib.
  9. Masukkan bungkusan ikan di dalam kertas timah tadi dan masal lebih kurang 30 min.

Pemanggang Ajaib - hadiah dari adik

Bungkus macam ni

Siap

 


Isi ikan putih dan gebu


Selalunya saya akan hiris cili padi dan kukus sekali dengan ikan, tapi hari ni lupa plak.. Apa-apa pun En Somi kata sedap... Itu dah cukup membahagiakan...





No comments:

Post a Comment