Pages

Saturday, November 2, 2013

Telur Kicap

Ini resepi telur kicap versi saya sekeluarga. Pernah masa belajar dulu-dulu (masa kat Uitm), di rumah sewa, saya masak telur kicap ni. Kawan serumah tegur, apesal telur kicap macam ni... ada ke? hoho...

Masa kecik-kecik dulu, kami ni bukan orang senang. Jadi mak suka masakkan telur kicap ni dengan kuah yang banyak. Dan satu lagi, mak suka letakkan banyak halia dalam telur kicap tu... mungkin untuk hilangkan bau hanyir telur.

Bagi kawan saya tu, telur kicap versi dia ialah telur kicap yang pekat kuahnya dan tak ada halia. Jadi dia ingat saya tak reti nak masak telur kicap yang se'simple' tu dan telur kicap yang saya masak tu adalah salah... hurmm... kenangan lalu... Saya biarkan je ...

Bagi saya, apapun versi masakan orang lain, itu adalah kelebihan masing-masing. Tak semestinya, bila kita masak cara lain tu adalah cara yang salah...

Bahan-bahan:
telur - digoreng
bawang besar, bawang putih dan halia- dihiris halus
cili padi - dibelah tengah
kicap manis dan masin (Cap Kipas Udang)- guna kicap manis saje pun takpe
garam dan gula
sedikit air

Cara-cara:
Telur digoreng sebiji-sebiji. Angkat dan ketepikan ke dalam mangkuk.
Tumis hirisan bawang besar, bawang putih dan halia. masukkan air. Masukkan kicap masin dan manis. Masukkan cili padi garam dan gula. Bila dah mendidih dan masak, siramkan ke atas telur. Siap.





Cili tu saya buh banyak sebab makan buat ulam...

No comments:

Post a Comment