Pages

Thursday, October 31, 2013

Pecal @ Gado-gado

Saya orang Perak, jadi saya panggilnya pecal. Kegemaran saya dan mak. Jarang-jarang makan sebab sayur-sayur yang digunakan hampir semuanya jenis yang sejuk dan ber'angin'.

Mak ada kirimkan sambal pecal 'ready-made' masa saya balik raya haji aritu. Katanya sedap. Sebenarnya, saya tak sabar-sabar nak makan. tapi sebabkan demam, cita-cita nak makan tu tergendala... dah sihat sikit, apalagi.... saya kerahkan sang suami tercinta untuk membeli sayur-sayur yang diperlukan... Thanks Mr Hubby...

Bahan-bahan:
Pucuk ubi, pucuk paku (saya tak letak sebab pucuk paku takde), kacang panjang, kangkung, tauge - direbus.
sengkuang, timun - dihiris halus
tauhu - digoreng dan dipotong kecil-kecil
cucur - bancuhkan tepung bersama garam, gula secubit kunyit, sebiji telur dan serbuk/kiub ikan bilis. Dipotong kecil-kecil.

sambal pecal - bancuh dengan air panas.

Cara-caranya:
Campurkan semua bahan dengan sambal pecal, gaulkan dan siap untuk dimakan.


Sambal pecal yang saya gunakan...

Pada bungkusan tu suruh kita bancuh dengan air panas. Saya plak campur dengan air dan masak atas api sehingga gulanya larut. (kes takde air panas).



Tauhu dan cucur yang digoreng dan dihiris kecil-kecil.

Bahan-bahan yang diperlukan...


Ambil semua bahan tadi, masukkan sambal dan gaul.




Siap untuk dimakan.


Yang ini untuk Mr Hubby. Tambah fish cake....


No comments:

Post a Comment