Pages

Sunday, October 6, 2013

Mee Sup Sayuran

Mee sup sayuran ni bukanlah 100 peratus guna sayuran je. Tapi mee ni banyak guna sayur. Saya gunakan ayam, sotong dan udang di dalam mee ini.

Mee pulak saya gunakan laksa kering saiz yang paling halus. Laksa ni kalau di Utara memang guna untuk makan dengan kuah laksalah kan. Tapi saya ni tak selera nak makan laksa halus ni.

Jadi saya buatkan kuah sup untuk dimakan bersama laksa halus ni. Ni saya reka-reka sendiri je... Mak ayah mertua saya suka sangat makan mee ni.

Bahan-bahan:
Laksa kering halus - direndam dengan air supaya lembut
ayam, sotong, daging
bawang besar, bawang putih, cili padi - dihiris halus
sos tiram, stok ayam / kiub ikan bilis
sayur cendawan tiram, baby kailan, pak choy, brokoli, bunga kobis (nak letak carrot pn ok)
garam dan gula

Cara-cara:
Tumis bawang besar dan bawang putih hingga layu. Masukkan air secukupnya. Masukkan ayam, sotong dan udang. Masukkan semua sayuran tadi. Masukkan hirisan cili padi (saya guna banyak sebab nak pedas).
Masukkan sos tiram dan stok ayam atau pun kiub ikan bilis. Bila semua dah lembut masukkan laksa kering halus yang telah direndam terlebih dahulu. Masak sehingga laksa halus tadi lembut dan menjadi lutsinar. Siap untuk dimakan...







No comments:

Post a Comment