Pages

Monday, October 7, 2013

Kek Butter Cheese

Resepi asal saya ambil dari sini.

Tapi saya ubah sebab kat peti ais ada 4 bj telur je. Pas tu saya tambah dengan susu segar.



Bahan A
225gm tepung ( saya guna tepung naik sendiri )
1 1/2 sudu teh baking powder
1/4 sudu teh garam (saya tak bubuh garam)

Bahan B:-
200gm butter (saya guna salt butter)
175gm cream cheese
1/2 sudu teh lemon zest
175 gm gula ( 3/4 cawan )
5 biji kuning telur (saya guna 4 bj )
1/2 cwn susu segar - yang saya tambah

Bahan C:-
5 biji putih telur (saya guna 4 bj)
sudu teh jus lemon

Cara-Cara:-
1. Pukul butter n cream cheese hingga kembang.
2. Masukkan gula, pukul lagi.
3. Masukkan kuning telur n kulit lemon, pukul lagi.
4. Masukkan bahan A dan gaul rata. Masukkan susu segar.
5. Dalam mangkuk lain, pukul bahan C hingga kental.
6. Kemudian masukkan ke dalam campuran butter tadi n kacau rata.
7. Masukkan ke dalam loyang yang telah digris dan dialas (ummi guna loyang 7×7 in) n bakar pada 180′c selama 30min.









Yang bawah ni saya tambah dengan fresh blueberry







No comments:

Post a Comment