Pages

Tuesday, December 27, 2011

Buat yang Tersayang

Ini salah satu novel daripada 3 novel yang saya beli terdahulu. Seperti yang saya pernah sebut tulis dalam entri sebelum ini, ketiga-tiga novel tersebut kurang menarik untuk saya meneruskan pembacaan. Walaubagaimana pun, Novel 'Buat Yang Tersayang' agak menarik untuk dibaca.

Sinopsis:

Syira merupakan anak tunggal kepada pasangan suami isteri (yang tinggal di Sabah) yang sangat kaya. Memiliki pakej yang lengkap, pandai (mengambil jurusan kedoktoron di Mesir), cantik, pandai memasak, menjahit, mengubah bunga, mahir berkarate, berbahasa cina (mandarin kalau tak silap) dan disenangi orang-orang yang mengenalinya.

Syira dijodohkan dengan anak kepada rakan baik kedua ibu bapanya, yang tidak pernah dikenalinya atau dilihat. Pasrah dengan ketentuan Ilahi Syira meneruskan perkahwinan itu dan agak malang suaminya (Airy) telah mempunyai kekasih hati yang lain.

Tanpa Airy sedari, wanita yang menjadi pujaan hatinya itu ialah isterinya sendiri.

Buat Yang Tersayang - Maya Rasyidah

terbitan karangkraf

Dipermulaan cerita novel ini banyak menyelitkan dialek melayu-brunei. Sayangnya tiada terjemahan untuk dialek tersebut menyebabkan saya kebosanan membacanya. Watak utama iaitu Syira yang sangat sempurna menyebabkan saya jelik. Namun novel ini masih lagi menarik untuk dibaca dan pengakhiran cerita yang sangat baik.

No comments:

Post a Comment