Pages

Wednesday, December 21, 2011

Ais Krim Goreng

Ini resepi cara saya sendiri, saya buat sebelum saya berpantang.

Ais Krim Goreng

bahan-bahan:

Ais krim - ikut suka, saya guna aiskrim vanila
roti keping (sandwish)
tepung gandum
tepung goreng adabi, yang guna untuk goreng pisang

Cara-cara:
  1. Pastikan aiskrim betul-betul beku dan keras. Gunakan skop aiskrim dan bulat-bulatkan aiskrim menjadi bentuk bebola.
  2. ambil sekeping roti, letakkan bebola aiskrim tadi dan tutup pula dengan sekeping lagi roti.
  3. Saya gunakan mulut cawan plastik untuk memotong aiskrim dan roti menjadi bulat.
  4. balut dengan plastik wraper dan bekukan semalamam.
  5. untuk menyediakan bancuhan tepung, gunakan 1/2 cawan tepung gandum dan 1/2 cawan tepung goreng adabi, sedikit garam dan kunyit.
  6. bancuhkan sehingga bancuhan betul-betul likat.
  7. ambil aiskrim yang telah berbalut roti tadi, celupkan dengan bancuhan tepung dan goreng dengan minyak yang banyak sehingga kekuningan.

aiskrim Goreng
aiskrim yang dibalut roti
dibalut dengan plastik dan sedia untuk dibekukan
digoreng hingga kekuningan
aiskrim di dalam masih beku
yang ini saya tak sempat bekukan semalaman terus digoreang sebab Mr Hubby tak sabar nak makan.

No comments:

Post a Comment