Pages

Wednesday, November 30, 2011

Roti Kismis Coklat

Saya ada Breadmaker jenama Tesco. Akhirnya, percubaan membuat roti berjaya juga. Resepi roti ini saya intai dari blog potretkasih, tapi saya ubah siikit untuk kesesuaian citarasa dan breadmaker saya.

Roti Kismis Coklat


Bahan-bahan:

1 cawan susu segar suam
3 sudu besar minyak jagung
1 sudu kecil garam
5 sudu besar gula
1 biji telur } dipukul sikit
3 cawan tepung roti
1/2 cawan serbuk koko van hauten
1 1/2 sudu kecil yis kering segera
1 sudu besar bread softner
1 sudu kecil bread improver
100 g kismis hitam


Cara membuat:

1.  Masukkan kesemua bahan diatas ke dlm bread maker mengikut turutan kecuali kismis masukkan selepas bunyi beep pertama.
2.  Pilih butang colour (saya pilih light) pada bread maker kemudian start.
3.  Bila roti masak, keluarkan dari mesin tutup dgn kain bersih selama 1 jam (supaya crust atas roti tu jadi lembut)

 
Roti Kismis Coklat sebelum dipotong





setelah dipotong... utk Mr Hubby





Sebenarnya asal resepi ni Roti Putih Kismis, tapi Mr Hubby suka coklat  jadi saya tambahkan serbuk koko.



No comments:

Post a Comment