Pages

Monday, November 28, 2011

Asam Gumpal

Dari semalam lagi saya teringin nak makan Asam Gumpal. Kali pertama makan, semasa Jamuan Akhir Tahun di Tasoh Lake Resort. Sedap. Saya cuba Google dan akhirnya jumpa resepi ni di My resepi...

Resepi Asam Gumpal

Bahan-bahan ( 5 orang )

  • 250 gm biji sago
  • 2 liter air
  • secubit garam
  • kuah
  • 1 liter santan
  • 60g gula merah

Cara-cara

  1. Rebuskan biji sago bersama-sama dengan air garam sehingga masak.
  2. Tapis dan sejukkan
  3. Gumpalkan sago tadi sehingga menjadi padat 
  4. untuk kuah,Masak santan dan secubit garam serta daun pandan.
  5. masak gula merah dan daun pandan sehingga pekat.
  6. untuk menghidang,masukkan sagu ke dalam mangkuk,tuangkan santan dan siramkan air gula merah ke atasnya 

Saya suka makan Asam Gumpal ni sejuk, jadi saya campurkan dengan ais.


Asam Gumpal





Kawan saya, Fatimah Baharom pernah makan Asam Gumpal warna merah di tempat kenduri. Dia pun sama macam saya, suka makan sejuk-sejuk.











2 comments: