Pages

Sunday, June 15, 2014

Kisah Si Pokok Pelam

Pokok pelam ini ditanam di tepi pagar rumah oleh tuan rumah saya. Tahun lepas ada sejambak je yang berbunga dan berbuah. Dapatlah merasa 2, 3 biji.

Tahun ni pokok pelam agak lebat berbuah. Sebelum nak berbuah lebat tu macam-macam cara saya buat supaya pokok pelam ni berbunga dan berbuah.

Bila tengok kawasan sekeliling rumah penuh dengan pokok pelam yang berbuah, saya jadi cuak. Pokok pelam di rumah saya ni tak de tanda-tanda langsung untuk berbunga.

Tawakal dan pandai-pandai sendiri, saya pun dengan bijaknya meletakkan baja organik yang digunakan untuk pokok bunga saya bersama-sama dengan baja bunga.

Pokok pelam akhirnya bertindak balas dengan baja yang saya letak. Pokok pelam mula mengeluarkan pucuk yang sangat banyak lalu menjadi daun-daun yang sangat rendang.

Sudah.... bunga tak keluar pun. Saya ambil keputusan untuk menebang dahan yang terlalu rimbun sambil berkata-kata kepada pokok pelam... tolonglah berbunga dan berbuah.

Bila dahannya ditebang, pokok pelam sekali lagi mengeluarkan pucuk dan akhirnya menjadi daun yang banyak. Sekali lagi dahan yang merimbun itu ditebang.

Akhirnya, setealh saya tidak mempedulikannya, pokok pelam tiba-tiba mengeluarkan bunga... sangat banyak dan bunga tersebut menjadi putik... Di kala semua mempelam di sekitar rumah sudah habes berbuah, pokok pelam saya sangat galak berbunga dan berbuah.






Yang bestnya, pokok pelam ini rendah je dan mudah untuk saya petik buahnya.
Ini hasilnya....




Buah yang dipungut ini untuk diperam sehingga masak. Saat saya memungut ini, pokok pelam saya kembali berbunga dengan lebatnya.

Sekarang pokok pelam saya mula berbuah untuk kali kedua. Alhamdulillah...





Segala puji bagi Allah...

Pokok pelam ini namanya chokanan. Setelah ditanya kepada yang pakar...heheehe

No comments:

Post a Comment