Pages

Friday, December 28, 2012

Mr Cendol, Giant Ipoh.


Saya bukanlah penggemar cendol. Tapi sejak berkahwin, terus terminat pulak. Saya dah cuba bermacam-macam kedai yang popular dengan cendol, tapi tak boleh lawan lagi dengan Mr cendol.

Di Kangar, ada satu kedai yang popular sampai masuk tv dan paper... saya cuba, memang mengecewakan. Tahap satu bintang walaupun namanya gah. Saya siap bawa keluarga dari Ipoh untuk cuba. kami makan tak habes. Macam mana boleh terkenal????

Di Changlun pun ada kedai cendol popular tak hengat... boleh bagi 2 bintang... pun tak habes makan. Tak sedap. Mungkin cita rasa orang lain-lain. Dan mungkin saya dah rasa cendol yang lebih sedap.

Saya kalau nak cuba cendol mesti order cendol yang kosong. Maksudnya tak dicampur dengan pulut, jagung, durian, dll... Kalau cendol kosong pun sedap apatah lagi kalau campur serba mak nenek... haruslah sedap kan... Sebab itu, saya akan cuba cendol yang asli tanpa campur apa-apa... baru lah boleh kesan cendol tu sedap ke tidak..

Sebelum try Mr cendol, saya selalu makan cendol mamak yang jual dalam Van. Van tu selalu parking kat kedai di Taman Bercham Raya. Sedap sebab rasa cendol yang lemak, manis dan masin. Ada beberapa bulan diorang tak berniaga sebab sakit... tak tahulah apa puncanya kan... Mungkin sebab cendol dia sedap ada orang tak suka...

Punya la teringin cendol yang sedap macam mamak tu buat. Tak ada satu pun bole lawan. Tengok-tengok ada kedai cendol kat Giant Ipoh. Dalam kontena je... Kontena yang diubahsuai...








Masuk paper lagi.. tapi saya tak baca pun


masuk paper omputeh..

Bahagian dalam, sapa nak makan kat dalam, ada kipas




Bahagian luar, sapa yang nak mkn kat luar..

Ada juga meja berpayung. Dalam botol tu air gula melaka yang likat, pekat dan sedap.

Gula merah/melaka tu saya tambah extra. Perrgghhh




Apa yang saya nampak, Mr cendol ni ambil orang-orang OKU sebagai pekerja. Baguskan.

Tapi yang paling saya terharu, diorang ni sangat baik walaupun tak peramah.

Ada sekali saya nak beli cendol, hujan turun ya amat lebat. Saya bagi isyarat dan jerit nak cendol dari kaki lima Giant tu. Diorang suruh tunggu. Yang herannya, diorang faham walaupun hujan lebat dan mungkin diorang baca gerak mulut saya kot. Dan yang paling best, diorang siap hantar kat kite dengan berpayung dan siap mintak maaf lagi... terharu tau orang layan macam tu... Terima kasih sangat-sangat...


Lupa nak cerita rasa cendolnya. cendolnya ada rasa santan yang segar, lemak dan tak manis. santannya pekat tapi tak muak dan tak ada bau basi ye... Bahan-bahannya ada kacang merah dan tentulah ada cendol. Yang buatkan cendol ni rasa sedap ialah air gula melaka yang likat dan rasanya manis-manis masin. Tambah sedap kalau letak banyak-banyak.... Rasa nak bawak balik je botol air gula tu...


*** Saya tak ada kaitan dgn pengusaha Mr cendol. Harap maklum.. Tak dpt cendol free pun kikiiiii. sekadar menceritakan cendol kegemaran saya jer...


No comments:

Post a Comment