Pages

Friday, December 14, 2012

Masak-masak

Saya suka membaking kek. Saya tak pandai dan tangan pun tak berseni tapi saya suka mencuba resepi-resepi di dalam internet.Ada yang jadi ada yang kurang menjadi.

Ada satu peristiwa yang membuatkan saya serik tentang kek. Seorang teman telah menempah cupcakes untuk harijadi anaknya. Saya tak pernah menjual kek yang saya buat kerana selalunya saya jamu sahaja kepada teman-teman .

Kisahnya, masa pertengahan membakar cupcakes, tetiba oven jadi tak panas. Jadi saya tak pasti kek yang terakhir saya bakar tu masak dengan sempurna atau tidak. Bila tanya kepada teman tersebut, dia hanya mendiamkan diri. jadi sampai sekarang kalau ada orang yang nak menempah, saya jadi fobia dan serik.

Saya hanya buat kek untuk makan sendiri dan keluarga ataupun untuk dijamu kepada kawan-kawan. Ini di antara yang saya buat. Resepi menyusul di N3 berikutnya....

Spageti - Resepi campak-campak stail sendiri
Roti Puri - suka makan sejak kecil tapi tak tahu nak buat. Gara-gara Masterchef Selebriti, terus pandai... muaahhhss

Pavlova - resepi tenet
Lepat Labu - resepi bonda

Kek karamel - resepi tenet


Tart Lemon - resepi tenet... mcm tak jadi jer..

jemput-jemput roti - resepi memandai sendiri

Durian Crepe - Resepi tenet
Cupcake coklat

Bihun Sup cendawan - Resepi memandai sendiri

Puff Sosej - tengok kat Chanel 707, Kitchen Boss

Kek Pelangi - Resepi tenet

Egg benedict - Tengok dlm Kongsi resepi
Zuppa sup - pernah tengok, tapi lupa kat mana. Memandai buat sendiri
Apam mekar - resepi tenet
Koew teow ala Hotplate - Resepi cuba jaya akhirnya menjadi.
Kek Pisang - resepi campak-campak, memandai sendiri
Tiramisu - resepi tenet yang diubahsuai ikut citarasa sendiri
Mee Kari - resepi memandai sendiri
Pizza roti.. resepi sendiri
Kebanyakan resepi saya pandai-pandai je reka, ikut sedap nak makan. Ada yang saya ambil dari internet dan saya ubah ikut citarasa sendiri. Dan sememangnya ada yang saya google resepinya ataupun saya tengok kat TV...

No comments:

Post a Comment